Vaccination af kat

Vi anbefaler vaccination af kat til alle katte, uanset om det er inde- eller udekatte. Dog vil der være forskel på vaccinationsprogrammet mellem ude- og indekatte.

Vi inddeler vaccinerne i det vi kalder kernevacciner og ikke-kernevacciner

Kernevacciner:

• Hvis du kigger i din kats sundhedsbog vil kattesyge ofte stå noteret som et ”P”, som står for panleukopeni. Hvis en kat bliver ramt af kattesyge vil den oftest dø af det, og sygdommen findes i Danmark, så derfor er vaccination af kat mod kattesyge meget vigtigt.
  • Felin herpesvirus. I din kats sundhedsbog vil denne ofte stå noteret som et ”R”, som står for rhinotracheitis, som er en del af katteinfluenza.
  • Felin calicivirus. I sundhedsbogen står denne ofte som et ”C”

Ikke-kernevacciner:

• I sundhedsbogen nævnes denne som ”Ch”
  • Felin leukæmivirus. I sundhedsbogen står denne som ”FeLV”
  • Rabies

Killingevaccination, hvor ofte skal vi vaccinere?

Anbefalingen er at killinger vaccineres som 8, 12 og 16 uger (alternativt kun som 12 og 16 uger)

Efterfølgende ’boostes’, dvs gen-vaccineres de senest når de er 1 år gamle.

Vaccination af den voksne kat

Katte, der har gennemgået killingevaccination, revaccineres mod kattesyge i intervaller på 3 år eller længere.
For katte der er i øget risiko for smitte med felin herpesvirus og felin calicivirus (udekatte, katte der skal i pension samt katte, der lever sammen med flere katte i husstanden) er årlig revaccination nødvendig for at opretholde immunitet.

En voksen kat med ukendt vaccinestatus vil efter en enkelt vaccination mod kattesyge være beskyttet, mens beskyttelse mod felin herpesvirus og felin calicivirus kræver to vacciner med 2-4 ugers interval.

Læs mere om vores Ydelser og Priser